Reconstructiekostenverzekering

In onze informatiemaatschappij zit het kapitaal van bedrijven steeds meer in digitale programma’s, systemen en bestanden. Bent u ondernemer in de dienstverlening, bijvoorbeeld in de ICT? Dan kan de waarde van uw digitale administratie en documentatie zomaar veel groter zijn dan die van uw kantoorpand of andere fysieke bedrijfsmiddelen. Wat betekent dit wanneer deze gegevens door een incident zoals brand of wateroverlast verloren gaan? Dekt uw bedrijfsschadeverzekering, gebouwenverzekering, inventarisverzekering of goederenverzekering dan de kosten om die gegevens weer te herstellen?

Een reconstructieverzekering vergoedt de kosten van herstel van uw administratie na een verzekerbaar incident zoals een brand of diefstal na inbraak. Denk hierbij aan alle inspanningen en middelen die nodig zijn om uw gegevens te reconstrueren, zoals mensuren en tijdelijke kantoorruimte. Soms kunt u deze reconstructiekosten optioneel meeverzekeren met bijvoorbeeld een bedrijfsschadeverzekering. Maar wees u zich ervan bewust dat een op fysieke bedrijfsmiddelen gerichte verzekering de gevolgschade van een incident voor uw administratie en informatiehuishouding niet standaard dekt.

Kies op het online platform MKBdirect een reconstructieverzekering die het beste bij uw situatie past. Hierna leest u alvast meer over het hoe en waarom van een reconstructieverzekering. 

Waarom een dekking voor reconstructiekosten?

Een standaard bedrijfsschadeverzekering dekt wél de schade aan informatiedragers na een verzekerbaar incident. Denk aan uw servers, computers, laptops, tablets en bijbehorende randapparatuur. Maar zo’n verzekering dekt niét het herstel van alle voor uw bedrijf zo belangrijke gegevens die op deze apparaten staan. Denk bijvoorbeeld aan uw:

  • boekhouding
  • intellectueel eigendom
  • kennisdocumenten
  • ontwerpen
  • tekeningen
  • klantgegevens

Bedrijven in sectoren zoals de financiële dienstverlening, ICT en wetenschap zijn sterk afhankelijk van informatie die in welke vorm dan ook is opgeslagen. Wanneer u als ondernemer in zo’n sector actief bent, zult u dit ongetwijfeld herkennen en beamen. Hoe heeft u uw kennis en informatie qua veiligheid geborgd en verzekerd? Met een reconstructiekostenverzekering krijgt u de herstelkosten van (deels) verloren data vergoed. Dat betekent natuurlijk niet dat u alle gegevens die u door een incident verliest, altijd volledig kunt reproduceren. Sommige vormen van informatie, kennis of creatieve productie zijn uniek en onvervangbaar, en daarom niet met exact dezelfde waarde reproduceerbaar. De reconstructiekostenverzekering richt zich op het herstel van uw bedrijfsadministratie en andere gegevens in de geheugens van computers en andere elektronische informatiedragers. In principe zijn deze gegevens herstel- of reproduceerbaar (bijvoorbeeld door ze opnieuw in te voeren, zoals contactgegevens van relaties). 

Welke kosten dekt een reconstructiekostenverzekering?

Wanneer uw computer wel eens is gecrasht, weet u vast dat ICT-ers er soms in slagen om veel databestanden, mediabestanden en documenten weer boven water te krijgen. Vaak met behulp van back-ups van data-archieven op een netwerkserver. Of door speciale herstelprogramma’s voor het repareren van beschadigde bestanden. Dit zijn werkzaamheden die ook nodig kunnen zijn om uw administratie en andere data na een brand of ander incident te redden. De kosten daarvan vallen in dat geval onder de reconstructiekostenverzekering.

Een reconstructiekostenverzekering dekt de volgende herstelkosten na een verzekerbaar incident, waarbij u uw administratie en/of andere waardevolle gegevens en documentatie deels of volledig bent kwijtgeraakt:

  • personeelskosten
  • energie- of telefoonkosten
  • kosten voor vervangende documenten en boeken
  • huur van tijdelijke ruimte voor het herstelwerk

De premiekosten van een reconstructiekostenverzekering zijn afhankelijk van uw bedrijfsspecifieke risico’s, de verzekerde som en de gekozen uitkeringstermijn. Check de polisvoorwaarden voor de verzekerde gebeurtenissen waarna eventuele reconstructiekosten worden uitgekeerd. Denk hierbij aan:

  • brand, ontploffing en bluswerkzaamheden
  • blikseminslag en inductieschade door onweer
  • diefstal na inbraak, poging tot inbraak of vandalisme
  • wateroverlast, storm, hagel en sneeuw 

Is een reconstructiekostenverzekering ook nodig bij werken in de cloud?

Met werken in de cloud beperkt u op voorhand de schade. Dan is na een brand of ander incident in ieder geval een deel van uw administratie en intellectuele kapitaal op een externe server veiliggesteld. De meeste bedrijven hebben (nog) niet al hun data in de cloud. Het kan om verschillende reden wenselijk zijn om een deel van de data – en de programma’s die met deze gegevens werken – lokaal te beheren.

Bent u een zzp’er die mobiel op verschillende locaties - zoals bij uw opdrachtgevers - werkt, uitsluitend met uw computer, tablet, laptop of smartphone inlogt op een externe server en uw complete bedrijfsadministratie (inclusief intellectueel kapitaal) naar de cloud heeft gebracht? Dan is een reconstructiekostenverzekering in uw situatie minder van belang.